5. Verbinding tussen de BUCH-organisatie en onze inwoners

GOEDE SERVICE

  • Een goed bereikbaar lokaal gemeenteloket, dat ook buiten de kantoortijden open is. Aanzienlijke verlaging van het aantal klachten van inwoners en ondernemers.
  • Goed toegankelijke en begrijpelijke informatie zijn een basisvoorwaarde!
  • De inwoner staat centraal. Inwoners en ondernemers worden zo goed als mogelijk bediend vanuit het principe ‘online waar het kan en persoonlijk waar het moet’. Hierbij wordt er belang aan gehecht om de dienstverlening toegankelijk te houden voor ouderen en gehandicapten.

HEILOO BLIJFT ZELFSTANDIG

  • CDA Heiloo staat achter de  BUCH-samenwerking tussen vier zelfstandige gemeenten zoals het nu functioneert. Uitgangspunt is daarbij een uitstekend kwaliteit van dienstverlening tegen een redelijke prijs.  De BUCH heeft een taakstellende begroting.
  • De nieuwe werkwijze van de gemeenteraad wordt verder gestimuleerd, waardoor de inwoner meer en vroegtijdig inspraak heeft op lokale besluitvorming.
  • Bij initiatieven uit de samenleving verwachten we dat de gemeente actief meedenkt en faciliteert.
  • Verbeteren van de communicatie met de inwoners is een blijvend aandachtspunt. De inwoner krijgt binnen drie werkdagen een reactie op zijn/haar opmerking, suggestie of vraag.

HOUD HET SIMPEL

  • CDA Heiloo wil minder regels met als doel om de inwoner zo veel mogelijk vrijheid te geven. Alléén wat écht nodig is voor een goed functionerende samenleving moet worden gereguleerd.
  • CDA Heiloo is voor het uitdaagrecht (‘Right to challenge’). Als inwoners een project sneller, goedkoper of met meer draagvlak uit kunnen voeren dan de gemeente, moet hiervoor ruimte worden gegeven.
  • Het project Jeugdgemeenteraad wordt voortgezet.